Jumaat, 14 Jun 2013

Merah Delima 1.36 C (Natural Ruby)

 




Ini Merah Delima Asli kalau orang putih sebut namanya ialah Natural Ruby. Diuji dan disijilkan oleh Asian Institute Of Gemological Science (AIGS). Kalau korang perasan, kebanyakan sijil-sijil yang geliga dan permata yang ada di pasaran luar, sijil hanya sekeping kertas A4 yang tidak berkualiti. Sekali tengok patut dah tahu sijil tu takda kualiti. Malas nak sembang banyak pasal sijil yang dikeluarkan oleh peniaga lain. yang penting kat atas tu contoh sijil yang memperakui keaslian Merah Delima GB. Korang pandai-pandai lah nilai yer.. 

Sebelum ni ada penjual yang tanya pasal sijil ni. Konon nak beli geliga dan permata yang ada sijil sahaja, padahal dia tak tahu sijil permata dan geliga pun boleh dicetak rompak. hehe..Macam biasalah, pakcik kalau dah ditanya soalan-soalan yang pakcik tak arif, pakcik serahkan saja pada Tok untuk menjawab.. Tok cakap nak sijil buat apa, kalau nak simpan sebagai koleksi sendiri.. lain lah kalau nak jual semula.. lagipun bila dah ada sijil , harga untuk sebutir permata akan melambung dan sudah tentu tidak sama seperti yang dinikmati oleh pelanggan GB Group sekarang.. Bila dah melambung , berapa ramai sangat orang nak beli.. Jadi , Tok kata biar pelanggan tu sendiri yang buat sijil untuk permata yang mereka dah beli dari kita.. tu pun kalau mereka nak buat sendiri.. 

Harga pasaran terendah jenis delima di atas, rujukan http://www.awesomegems.com/ruby-2.html#top

$3,500.00 per carats

1.36 carats x $3,500.00 = $4,760.00

Harga dalam RM , kalau ikut kadar di atas.... Pakcik tak sampai hati nak bagitahu... Tapi jangan risau... Pakcik tak maharkan sampai harga macam tu... inshaa Allah.. kalau ada yang berminat.. boleh dimaharkan seperti yang tersebut di bawah :

MAHAR : RM 3,000.00

5 ulasan:

  1. Pokchik aesalno yg ensem, bepe maharnyer pak....

    BalasPadam
    Balasan
    1. mahal la tuan.... atas 10K

      Padam
    2. Wowww tunggu den jutawan kayooo pokchik...huhu, pkai kad diskaun kem pun tak lopeh dbuatnyer...hehe

      Padam
  2. Delima ni ada lagi tak tuan??

    BalasPadam